Mark en José in the U.S.A.

Excuse Me!

De meest gebruikte zin in de spits in de meto is Excuse Me! Elke keer als de metro stopt hoor je om je heen deze ene zin. We hebben het nu een paar keer voor elkaar gekregen in de drukste tijd van de dag een ritje met de metro aan te gaan. Als sardientjes in een blik zit je samengeperst in het wagonnetje. Het is goed uitkijken met in en uitstappen voor je het weet zijn de deurtjes al weer dicht en staat Mark in de Metro en José nog op het perron. (nog niet gebeurt hoor!) Gelukkig gaat de Metro, zeker in de spits, elke paar minuten. Als je in en uit wilt stappen tijdens Rush Hour, beuk dan iedereen aan de kant tewijl je met je vrolijkste gezicht roept: Excuse me! (Ipodje op en een kartonnen bekertje 'decaf' erbij en je bent een typische New Yorker!)

Dag 3.

Na eventjes via de website van Radio 538 koninginnedag te hebben gevierd (tijdens het ontbijt) zijn we richting het zuiden gegaan. We reizen meestal met lijn 1 van de metro en stappen bijna in bij de laatste (of eerste, net hoe je het ziet) halte van Manhatten. We hebben heel Manhatten doorkruisd in een half uur tijd (wel ondergronds, dus sightseeing was er niet bij).
Bij de South Ferry aangekomen wilden we vandaag graag Ellis Island en het vrijheidsbeeld bezoeken. Na slechts anderhalf uur in de rij hadden we de enteekaartjes eindelijk te pakken. (ja goed voorbereid weer hier, je kan ze ook bestellen). De eerst volgende Ferry ging pas over anderhalf uur. Daar hadden we eigenlijk geen zin in, het zonnetje begon ook nog eens te schijnen. (zonde van de tijd dus!) Dus plannen gewijzigd.

We liepen richting Wallstreet, eens kijken waar de wereldeconomie (onder andere) om draait! Erg bijzonder was het niet, maar ja, je moet er geweest zijn. Wel onze eerste ervaring met Starbucks opgedaan! Leuk om te zien en ontzettend lekker! Mark een heerlijke cappuchino en ik een werkelijk goddelijke 'hot choclate' echt genieten! Als echte New Yorkers liepen we met ons bekertje in de hand door de straat.. (Alleen krijg ik het drinken en lopen tegelijk nog niet helemaal onder de knie). Op naar de volgende trekplijster.

Ground Zero. Heel indrukwekkend om te zien, erg veel bouwverkeer want in 2012 moeten er weer twee gigantische gebouwen staan! Verder in de straat vonden we eindelijk onze eerste brandweerkazerne! We hadden geluk, want ze moesten direct uitrukken. Voor sensatiezoeker Aard (mijn vader) is dit werkelijk niet te doen. Om de haverklap hoor je brandweer uitrukken. (Normaal gesproken springt mijn vader in de auto om te kijken wat er aan de hand is!)

Verder uiteraard nog eventjes wezen shoppen (wordt morgen, als het goed is, herhaald). Mark heeft een zonnebril gekocht. Echt een enorm hippe! Ik had er ook wel een gevonden, maar zoals ik ben, twijfelde ik erg, dus heb het niet gedaan.

Het zonnetje begon nu helemaal te schijnen dus op naar Central Park. Heerlijk in het zonnetje gelegen op een van de vele 'rotsen'. Mark begint al weer lekker bruin te kleuren! Toen kregen we spontaan het idee om naar Central Park Zoo te gaan! Helaas had ons gevoel voor tijd ons in de steek gelaten en bleek het al 5 uur te zijn. De zoo zat al dicht.Al konden we er wel vlak langs lopen en hebben een glimp opgevangen van de zeeleeuwen. Verder hebben we even een plattegrond bekeken van de Zoo. Het is de $ 8,00 niet waard, dus van binnen gaan we hem niet zien.

Nu we toch in deze buurt waren hebben we meteen even de mooiste speelgoedwinkel van de omgeving meegegpakt. FOA Schwarz. Mark kon zijn hart helemaal ophalen want het stikte er van de pluche beren (en leeuwen, ijsberen, giraffen, honden, katten (allemaal levensecht))
Er was zelfs een Harry Potter afdeling! Als een ware tovenaar met bijpassende kleding, toverhoed en zelfs toverstok kun je deze winkel verlaten! We zijn de meeste afdelingen wel langsgeweest en Mark kon zich zowaar inhouden niet de pluche Dino(!) van slechts 1400 dollar
te kopen! Goed hè?

Bij het verlaten van de winkel loop je bijna tegen het Plaza hotel aan. Naar binnen gingen er maar niet, maar het is toch wel leuk te zien wat voor een mensen hier komen. Dikke limo's, en andere grote glimmende auto's, rijden hier af en aan. Waarschijnlijk zie het hotel er van binnen nog mooier uit dan die van buiten al doet!

Dag 4.

Vandaag staat het vrijheidsbeeld op het programma. Omdat we de lange rijen wilden omzeilen gingen we extra vroeg. Net als minstens 1000 andere mensen dus voordat we de boot op konden stonden we nog anderhalf uur in de file. Toen we eindelijk aan de beurt waren, konden we weer gestript door een detectiepoortje. Ach, daar raken we nu inmiddels aan gewend.
Voor je weet staan we straks het zelfde te doen bij de Efteling!

Na een boottripje van zo´n 20 minuten, waar we lekker in het zonnetje op het dek konden staan (Ja, ik ben al weer verbrand), kwamen we aan op Liberty Island. Het beeld is echt enorm groot. Groter dan ik verwacht had. Op het eiland kan je ook mooie foto´s maken van de Skyline. Toch is het niet echt een bijzondere skyline te noemen, nu de twintowers er niet meer opstaan. Als je goed kijkt zie je Empire State Building, maar deze is niet zo aanwezig als de torens waren.
(Niet met eigen ogen gezien, maar er mist toch duidelijk wat op de foto´s)

Via Ellis Island weer terug naar New York City! We besloten naar Macy's te gaan. Een inmens warenhuis, welke een heel blok bestrijkt. Daar aangekomen eerst op zoek naar iets eten. (zouden ze hier een restaurantje hebben vroegen we ons af). Ja die hebben ze, en hoe!
Een grillrestaurant, uiteraard een Macdonalds, een pizzatent, een pretzelkraam en een broodjeshoek. Afgezien van de 4(!) Starbucks! Onder het genot van een pizzaslice de tactiek van deze winkel eens onder de loep nemen. Dat is dus niet te doen. We dachten slim te zijn en eerst maar eens bij de mannen te beginnen. Na 8 etages vol mannenkleding, schoenen, luchtjes etc. hadden we het eigenlijk wel gezien. Toch nog even bij Starbucks naar binnen en dan snel die overvolle winkel uit! Het is gewoon nauwelijks te overzien. Dat gaan we morgen anders aanpakken. We houden het wel bij wat 'kleinere' winkels!

Na ons avontuur in warenhuis (huis? woonwijk!) even snel Pennstation bekeken. Vanaf hier gaan we zondagochtend met de trein richting Washington DC. Het station bevind zich onder Madison Square Garden waar er op dat moment een wedstrijd begon van het ijshockey team the New York Rangers. Jammer genoeg konden we alleen van een of andere vage man illegaal kaartjes kopen, anders wilde ik zeker wel een wedstrjd bijwonen! Misschien kunnen we ergens ander deze vakantie nog een football, baseball of basketbalwedstrijd bijwonen. Dat gaan we nog wel even googlen.

Vandaag zijn we al weer bij dag 5 aangeland, we hebben nog twee dagen in New York!
We gaan zo snel uit de veren voor weer een enerverend dagje in the City!

Willem

Hey José & Mark,

Geweldig wat jullie daar allemaal zien. Op de voetbal was al bekend wat voor grote Harry Potter-fan Mark is. Waarom is de foto met zijn grote idool nergens gepubliceerd? ;-)

Have fun,

Willem

Jos

Jullie vermaken je prima daar zo te lezen. Alleen dus erge drukte overal. That's america!! Geniet ervan!!

Nico

Bronx Zoo is veel leuker en goedkoper als je op de juiste dag gaat.

Rein

Mensen, de Piet Zomers in Wilp is er denk ik niets bij he, haha? Ben benieuwd wanneer je alle koeken en taarten van de Starbucks hebt geprobeerd. Mark, die bril staat je weer enig.

Ciao,

Rein